شاید برای سایت شما هم این مشکل بوجود آمده باشد که بعد از انتقال وب سایت یا نصب وب سایت در هاست خود و با نصب بعضی پلاگین های او اس کلاس با خطای 500 مواجه شده باشید. این خطا معمولا در چند حالت اتفاق می افتد که قبل از بررسی این حالت ها در مورد خطای 500 بیشتر بدانیم.

 

خطای 500 چیست؟

خطای 500 یکی از رایج ترین خطاهای سمت سرور (Server Side) می‌باشد که بنابر هر دلیل و مشکلی که از طرف سرورهای داخلی سایت وجود داشته باشد، نشان داده می‌شود. به عبارت ساده تر، سرور داخلی سایت نمی‌تواند درخواست شما را تکمیل کند و به دلایل گوناگون خطای عمومی 500 را به کاربر ارسال می‌کند.

چرا خطای داخلی سرور(Internal Server Error) رخ می‌دهد؟

دلیل بوجود آمدن این خطا، به صورت کامل مشخص نمی‌شود. سرور می‌تواند دارای خطاهایی باشد اما بنابه هر دلیلی نمی‌خواهد که کاربر از دلیل اصلی خطا آگاه شود در این صورت خطای 500 به کاربر فرستاده می‌شود.
از جمله سایر دلایلی که ممکن است خطای 500 بجای خطای اصلی نشان داده شود عبارت اند از:

  • ممکن است فایل htaccess موجود بر روی سایت دارای syntax اشتباهی باشد.
  • ممکن است در قسمتی از کدهای سمت سرور (مثلا در کدهای PHP)، بنابه دلایلی ازجمله وجود حلقه‌های نامتناهی، درخواست Time out شود.
  • مشکل کمبود حافظه پی‌اچ‌پی(PHP memory limit)
  • و…
حتما بخوانید:  فعالسازی ssl در او اس کلاس

خب برای رفع خطای 500 به بررسی تک تک موارد می پردازیم :

سطح دسترسی فایل ها یا پوشه ها:

از اولین مشکلات سطح دسترسی فایل ها و پوشه ها که ممکن است اشتباه وارد شده باشد و سطح دسترسی فایل ها یا پوشه ها روی 777 (قابل خواندن توسط همه) باشد.
راه حل این مشکل : شما سطح دسترسی پوشه ها را به 755 و فایل ها را 644 برگردانید و از اعمال شدن سطح دسترسی ها اطمینان حاصل کنید.

استفاده از دستورات غیر مجاز در فایل .htaccess:

در بعضی مواقع ممکن هست شما فایل .htaccess را ویرایش یا موردی را به آن اضافه کرده باشید در این صورت ناهماهنگی و عدم سازگاری با هاست شما بوجود آمده است.

راه حل این مشکل : این فایل را پاک کنید یا آخرین تغییراتی را که در آن ایجاد کرده اید لغو کنید تا به تنظیمات اولیه باز گردد.

دستورات اشتباه در فایل های php:

اگر اشتباهات دستوری در فایل های php وجود داشته باشد (Syntax Error) با خطای 500 مواجه می شوید. معمولاً اگر با این خطا مواجه شوید، دلیل خطا و جزئیات مربوطه در فایل error_log ذخیره می شود.

استفاده بیش از حد از منابع:

اگر بیش از حد مجاز، از منابع رم سرور استفاده کنید، ممکن است با خطای 500 مواجه شوید.

حتما بخوانید:  آموزش پلاگین کپچای noCaptcha reCaptcha

درخواست از شرکت ارائه دهنده هاست:

با مدیر هاست خود از طریق پشتیبانی تماس حاصل بفرمایید و مشکلات بوجود آمده را مطرح کنید تا بررسی کرده و مشکل سایت شما را برطرف کند.

اما اغلب در بیشتر سایت های او اس کلاس مشکلی که پیش میاد معمولا در قسمت پلاگین ها این خطا رخ میدهد و بنابر دلایل نامعلوم دوباره به صفحه ای از سایت منتقل می شود این مشکل با توجه به بررسی هایی که انجام دادیم تنها یک دلیل داشت، سطح دسترسی فایل ها و پوشه ها اشتباه است مثلا سطح دسترسی پوشه plugins در به 777 تغییر یافته یا پوشه های داخلی که باید به 755 تغییر یابد.

این مشکل به توجه گزارش های ارسال شده در پلاگین پرداخت آنلاین برای ویژه کردن آگهی ها (نسخه 2.0.0) اغلب رخ میدهد در قسمت ارسال به بانک با صفحه سفید یا انتقال به صفحه ای از سایت مواجه می شوند البته ممکن است این خطا رخ نداده و به سایر موارد ربط داشته باشد ولی قبل از هر کاری این موارد را چک کنید.

در پایان توصیه میکنم اگر هنوز دلیل خطا را نمی دانید، سری به سی پنل بزنید، در cPanel، بخش Error Logs، و یا در File Manager در فایل error_log دلیل خطا نوشته شده است بررسی نمایید.

حتما بخوانید:  او اس کلاس فارسی 3.2.1

http error 500 چیست